Strategia komunikacji marki – dlaczego to takie ważne?

Często przedsiębiorcy zadają mi pytanie: Panie Krzysztofie na czym polega różnica między analizą marki i strategią komunikacji marki? Pytanie jest zasadne, gdyż duże agencje reklamowe łączą powyższą problematykę w całość i opracowują dla klientów strategię marki, która zawiera w sobie zarówno analizę marki jak i strategię komunikacji marki z klientem.

Jak już pewnie wiesz, ja obsługuję marki lokalne, dlatego celowo osobno traktuję problematykę związaną z analizą marki, czyli wszystkim co dotyczy samej marki i osobno traktuję strategię komunikacji marki z klientem, w której główny nacisk stawiam na analizę potencjalnego klienta marki. Dlaczego tak robię? Odpowiedź jest prosta. Chodzi o zasobność portfela klienta. Pierwsza część, czyli analiza marki ma charakter wywiadu, na którym zadaję dużo pytań właścicielom lub pracownikom działu marketingowego na temat ich marki. W konsekwencji firma otrzymuje kompendium wiedzy na temat swojej marki. W drugiej części, czyli strategii komunikacji marki skupiam się na warsztatach, które w kreatywny sposób budują portret klienta marki. Tyle tytułem wyjaśnienia. A teraz już przejdę do problematyki związanej ze strategią komunikacji marki.

Przypomnij sobie czas młodości, kiedy pragnienie poznania atrakcyjnego partnera odgrywało priorytetową rolę w Twoim życiu. Zależało Ci na tym, żeby poznać i rozkochać w sobie, a także samemu zakochać się w drugiej osobie. Umawiałeś się wtedy na randki. Czasem spełniały Twoje oczekiwania, a czasem były totalną wpadką.

Dlaczego tak się działo. Otóż wszystko zależało nie tylko od Twojego „fejsu”, ale przede wszystkim od tego jak zaprezentujesz siebie jako osobę. Jeżeli uda Ci się zaprezentować siebie jako interesującą osobę, to randka wypali, jeżeli nie, to trzeba będzie o niej zapomnieć jak najszybciej. Ja również pamiętam takie wpadki w moim życiu. Kochałem się w dziewczynach, które były dla mnie właściwie niedostępne. Jakże ogromna była frustracja, gdy owe dziewczyny widziałem w towarzystwie chłopaków zupełnie nieatrakcyjnych, za których nie dałbym przysłowiowych 5 groszy. Dlaczego te dziewczyny z nimi chodziły, kochały się w nich i co najgorsze nie zwracały na mnie zupełnie uwagi? Wtedy tego nie rozumiałem, a dzisiaj już wiem. Do szczęścia brakowało mi odpowiedniej strategii.

Należy też wziąć pod uwagę fakt, że osoba z którą się umówiłaś (umówiłeś) bierze pod uwagę również inne osoby, którym przygląda się tak samo jak Tobie i z którymi niestety też się umawia. Pozostawia sobie pewien wentyl bezpieczeństwa i możliwość manewru w sytuacji, kiedy coś nie wypali z Tobą.

Podobna sytuacja jest z marką. Marka próbuje codziennie umawiać się na randkę ze swoimi potencjalnymi klientami. Czasem się udaje, a czasem nie. Szybciej udaje się, gdy marka idzie na randkę z dobrze opracowaną strategią. Kiedy wcześniej przygotuje się „do randki” i odrobi lekcję, jest duża szansa, że zainteresuje sobą potencjalnego klienta.

No dobrze, ale jak to zrobić? Na czym polega opracowanie strategii komunikacji marki z klientem? Żeby randka się udała marka musi znać swojego klienta. Musi rozumieć jego charakter, musi potrafić określić jego cechy charakteru, a w szczególności zrozumieć jego pragnienia, potrzeby. Zrozumieć co go boli, jakie ma obawy i dlaczego tak naprawdę chce skorzystać z usług marki. Jeżeli potrafisz odpowiedzieć na te wszystkie pytania, to jesteś w stanie przygotować odpowiednią strategię, która doprowadzi cię do sukcesu.

Poznałem firmy, które miały atrakcyjne produkty lub usługi i nie rozumiały, dlaczego nie budzą zainteresowania wśród potencjalnych klientów. Zazwyczaj bywało tak, że owe firmy nie potrafiły wygenerować odpowiednich emocji wokół swoich produktów czy usług. Czasem bywało też tak, że kierowali swoją ofertę nie do tej grupy odbiorców, do której powinni. Skoro tak prowadzili swoją strategię, to jak ich randka mogła się udać? Dopiero gdy zaczęliśmy razem pracować przedstawicielom tych firm otwierały się oczy ze zdziwienia. Uświadamiali sobie, że tak naprawdę nie znają swoich potencjalnych klientów.

Strategia komunikacji marki odpowiada na pytanie kim jest potencjalny klient. Nie chodzi tylko o jego wiek, miejsce zamieszkania czy zasobność portfela, ale przede wszystkim jakim jest człowiekiem na co dzień, czym się interesuje, gdzie bywa i jakie ma upodobania zakupowe. Współczesny klient właściwie wie co chce kupić. Pozostawia sobie tylko odpowiedź na pytanie, gdzie dokona zakupu. I to jest problem, z którym na co dzień boryka się każda marka.

Co zrobić, żeby ów potencjalny klient wybrał właśnie mnie a nie inną markę, w której dokona zakupu. Dlatego warto odrobić jedną z ważniejszych lekcji w firmie i przeprowadzić strategię komunikacji marki, po to żeby uniknąć niepotrzebnych błędów i narażać firmę na straty finansowe. A jak to wygląda u Ciebie w firmie? Udają Ci się randki z klientami?

 

Krzysztof Pietrek KRZePI

Analityk marki, strateg komunikacji marki, designer, webdesigner, fotograf reklamowy.

Pomagam firmom efektywnie pozycjonować ich marki w komunikacji z klientami, na których im zależy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *