Po co tak na prawdę potrzebna Ci jest strona firmowa, skoro posiadasz Fanpage?

W czasach świetności Facebooka, Instagramu, LinkedIna, Pinterestu i innych Social mediowych portali kształtujących naszą świadomość zasadne może wydawać się pytanie PO CO TAK NA PRAWDĘ POTRZEBNA MI JEST STRONA INTERNETOWA?

Specjaliści od Social Mediów zapewne powiedzieliby, że strona firmowa może być, ale nie koniecznie. Ważne, żeby marka była aktywna w SM, bo to one dzisiaj napędzają sprzedaż.

Nie chcę polemizować na temat, co dzisiaj napędza marce sprzedaż, ponieważ na rynku działa dużo znawców tego tematu, mądrzejszych ode mnie. Moim fanem jest wizerunek marki i na tym chciałbym skupić się w niniejszym artykule.

Wyobraź sobie, że jesteś kupcem. Czyli doświadczyłeś pragnienia lub potrzeby zakupu jakiegoś produktu lub usługi. Jak działa Twój umysł, kiedy już wiesz, że i tak kupisz, tylko jeszcze nie wiesz gdzie?

To pytanie jest momentem kluczowym w całej zabawie kupowania. Gdzie mam to kupić?

Wiesz, że jesteś dobry w te klocki. Sam przecież prowadzisz firmę i sam sprzedajesz różne produkty lub usługi. Dlatego nie dasz się nabrać na byle co. Sprawdzisz dokładnie potencjalnego sprzedawcę i ostatecznie zdecydujesz, gdzie kupisz. Co w takiej sytuacji robisz? Na pewno sprawdzasz opinie. One są ważne. Kupisz tylko u tego sprzedawcy, który nie ma złych lub wątpliwych opinii. No dobra, ale jeżeli okaże się, że takich sprzedawców jest kilku, co dalej począć? To nie jest dla Ciebie problem. Szukasz odpowiedzi na pytanie, która z marek jest bardziej atrakcyjna i wydaje się bardziej wiarygodna. Bo jeżeli marka jest bardziej atrakcyjna wizualnie i oferuje ciekawe treści, to wtedy stajesz się spokojniejszy, czujesz się bardziej bezpieczny i jesteś zdecydowany, żeby właśnie skorzystać z usług takiej marki.

Co zatem sprawia, że decydujesz się na zakup właśnie tu, a nie tam? Nie odkryję Ameryki jeśli powiem, że kupujemy oczami. Każda marka dzisiaj walczy o uwagę konsumenta. Jak sprawić, żeby konsument był zauroczony ofertą Twojej marki?

I w tym miejscu zadam Ci pytanie. Czy na prawdę myślisz, że fanpage na Facebooku jest w stanie przykuć uwagę potencjalnego klienta? Moje pytanie wydaje się być retoryczne. Doskonale znasz odpowiedź. Wystarczy przeklikać kilka przykładowych fanpage na FB i dojść do wniosku, że wszystkie są podobne, budowane na tym samym szablonie. Czy taki obraz sprzedaje? Na pewno nie. Chcemy zobaczyć coś więcej. Nie chcemy kupić kota w worku.

I tutaj koniec w końcu dochodzimy do firmowej strony internetowej, która odpowie nam na wszystkie nurtujące nas pytania.

Dobrze zaprojektowana strona internetowa zdradza inteligencję marki, za którą stoją jej właściciele. Dobrze zaprojektowana strona od razu przyciąga. Wiemy z jaką marką mamy do czynienia, jak się pozycjonuje, jak komunikuje się ze swoimi klientami, co oferuje i jaką składa obietnicę. Powyższe informacje przybliżają nas do zakupu.

Nie jest to tylko moja opinia. „Badania Stanford pokazują, że 75% konsumentów przyznaje się do oceniania wiarygodności firmy na podstawie projektu jej strony internetowej.”

Co zatem ma wpływ na atrakcyjność strony internetowej? Trendy na 2020/2021 rok w projektowaniu stron internetowych wskazują na kilka kluczowych elementów.

Pierwszym z nich są wciągające ilustracje i elementy 3D. Obrazy imitujące przestrzeń wzbogacone animowanymi elementami 3D wciąż są na topie. Bawią i powodują, że chcemy oglądać dalej i dalej. Przykładem może być strona

https://matruecannabis.com/en/experience/create

Drugim aspektem atrakcyjności strony są głębia, gradienty, zaokrąglenia i transparentne powierzchnie przenikające się na wzajem. Powyższy trend określany jest jako ORGANIC UI. ORGANIC UI ma za zadanie sprawić, że interfejs będzie bardziej przyjazny i naturalny dla użytkownika. ORGANIC UI wyklucza stosowanie ostrych krawędzi i prostych geometrycznych brył. Ważna staje się głębia z użyciem przejść tonalnych, różnych transparentnych obiektów tworzących wirtualną przestrzeń, a przy okazji hierarchię informacji. Przykładem może być strona

https://pitch.com/product-tour

Rok 2020 to jeszcze łatwiejszy dostęp do czcionek internetowych, co podkreśla, że TYPOGRAFIA zaczyna w projektowaniu stron internetowych odgrywać tak ważną rolę, jak dotychczas w druku. W Internecie można znaleźć wiele atrakcyjnych stron bazujących wyłącznie na działaniach typograficznych. Brak ograniczeń związanych projektowaniem typografii na stronie internetowej powoduje, że strony zaczynają przypominać rozwiązania, które dotychczas mogliśmy oglądać w sztuce plakatu. Przykładem może być strona

https://www.vorrel.design

Do powyższych trendów, które królują w projektowaniu stron internetowych w 2020 i 2021 roku należy dodać jeszcze DARK MODE, czyli wprowadzenie trybu ciemnego na komputerach i telefonach Apple zainspirowałam Web designerów do projektowania stron opartych na czarnym tle. Przykładem może być strona Apple

https://www.apple.com/pl/airpods-pro/

Istotnym elementem projektowania współczesnych stron internetowych staje się MINIMALIZM. Korzenie tego trendu widoczne są w sztuce, a także w filozofii minimalizmu, która w dużym uproszczeniu sprowadza się do skoncentrowania uwagi na rzeczach ważnych, zaś mało ważne lub nieważne są po prostu eliminowane. Minimalizm kieruje się zasadą „Mniej znaczy więcej” i jest coraz bardziej popularny nie tylko w projektowaniu stron internetowych, ale również w naszym życiu.

https://alitwotimes.com

Jak sam widzisz, strony internetowe wciąż żyją i mają się dobrze. Zatem może warto zrobić research własnej strony i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy moja strona firmowa komunikuje dokładnie te wartości marki, na których mi zależy jako właścicielowi firmy? Zostawiam Cię z tym pytaniem i życzę wielu doskonałych pomysłów, dzięki którym Twoja strona przyciągnie do Twojej marki tych klientów, na których na prawdę Ci zależy.

 

Post inspirowany artykułem Roberta Marciniaka pod tytułem „Trendy w projektowaniu www 2020/2021”.

 

Krzysztof Pietrek KRZePI

Analityk marki, strateg komunikacji marki, designer, webdesigner, fotograf reklamowy.

Pomagam firmom efektywnie pozycjonować ich marki w komunikacji z klientami, na których im zależy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *