Kaizen – czyli jak efektywnie zarządzać własną firmą.

Kiedy chcemy wprowadzić w firmie zmiany mamy zazwyczaj do wyboru dwie drogi: wejść w innowację lub ewolucję, czyli wprowadzanie zmian małymi kroczkami. Innowacja wymaga radykalnego działania i zakwestionowania dotychczasowej tożsamości. Wymaga zmian mentalnych. Nie każdy przedsiębiorca jest przygotowany, żeby podjąć się radykalnych zmian. Tym bardziej, że innowacja przypomina ruletkę. Można wygrać dużo lub przegrać dużo, czasem wszystko.

Świadome firmy zazwyczaj wybierają ewolucję w działaniu. Zmieniają się, ale nie robią tego drastycznie. Wprowadzanie zmian małymi kroczkami opłaca się i skutkuje naturalnym rozwojem firmy. Działanie małymi kroczkami nazywane jest filozofią Kaizen.

 

Co to jest Kaizen? Internet definiuję tą filozofię w następujący sposób:

 

Kaizen (jap. Kai – zmiana, Zen – dobrze) jest koncepcją ciągłego doskonalenia, usprawniania. Kaizen (jako strategia biznesowa) polega na zaangażowaniu wszystkich pracowników organizacji, niezależnie od szczebla, w stałe poszukiwanie pomysłów udoskonalenia wszystkich obszarów organizacji.

Inaczej ujmując, w Kaizen chodzi o to, by podejmować drobne działania, które kroczek po kroczku przybliżają firmę do upragnionego celu.

Doświadczenia wielu firm światowych, które wdrożyły w swoim działaniu filozofię Kaizen potwierdzają, że małe kroczki mają znacznie większą moc, niż wskazywałyby ich rozmiary. Filozofia Kaizen nie wymaga angażowania dużego czasu. Jak pisze o tym w swojej książce „Filozofia Kaizen” dr Robert Maurer, już 3 minuty dziennie wystarczą, by podnieść morale pracowników. Trzeba tylko docenić ich osiągnięcia, rozbroić potencjalne konfliktowe osoby i zachęcić wszystkich do tego, by sami krok po kroku zaczęli rozwiązywać własne problemy, czyli również problemy firmy.

Doświadczenia wielu firm wskazują, że najlepsze pomysły wcale nie rodzą się w głowach kadr zarządzających firmą, tylko wśród pracowników niższego szczebla.

William Edward Deming – statystyk, który położył podwaliny pod Kaizen uważał, że ludzie tak naprawdę chcą czuć się doceniani i pragną by ich głos był słyszalny, by mogli mieć swój wkład w rozwój firmy.

Jeżeli zatem zarządzasz grupą ludzi w swojej firmie powinieneś pamiętać o tym, żeby nimi nie manipulować. Pracownicy szybko to rozszyfrują i przestaną Ci ufać. Warto zacząć od poprawy relacji z drugim człowiekiem na zasadzie szczerych sygnałów typu: „widziałem, że zostałeś wczoraj odrobinę dłużej w pracy żeby skończyć zadanie. Dziękuję”. Inną formą doceniania człowieka jest potraktowanie go jako jednostki. Wystarczy pamiętać jego imię, jego najbliższych lub czasem zapytać go jak spędza swój wolny czas po pracy. Takie relacje budują i nie są sztuczne. W konsekwencji budujesz relacje z ludźmi, które w mają pozytywny wpływ na atmosferą w firmie.

A pozytywna atmosfera w firmie jest kluczem do rozwoju każdej marki. Przypomnij sobie o czym zazwyczaj ludzie rozmawiają, gdy wątkiem rozmowy jest jakaś firma. Rzadko mówią o wynagrodzeniu. częściej podejmują temat atmosfery w firmie i relacji między ludźmi.

Kiedy masz dobre relacje z pracownikami, możesz więcej.

Żyjemy w okresie pandemii. Codziennie słyszymy o tym, że jakaś firma przestała funkcjonować, albo że niektóre przedsiębiorstwa zmuszone są ograniczać koszty. Co wtedy robią? Zwalniają najlepiej zarabiających pracowników lub obcinają ich wynagrodzenia. Takie działanie w konsekwencji zawsze doprowadza do braku motywacji i ostatecznie do poszukiwania innej pracy. Wiele firm stosujących podobne metody już dzisiaj nie istnieją.

Doskonałym narzędziem w poszukiwaniu rozwiązań w dobie kryzysu jest właśnie filozofia Kaizen. Zadając proste pytania, zachęcając wszystkich pracowników do poszukiwania odpowiedzi umożliwiających rozwiązania nurtujących firmę problemów może doprowadzić do znalezienia oszczędności zupełni w innym miejscu, a tym samym uratowaniu firmy. Warto spróbować, gdyż jest wiele dowodów na to, że filozofia Kaizen sprawdza się w biznesie.

Mam nadzieję, że udało mi się zachęcić Cię do szerszego zainteresowania filozofią Kaizen. Polecam Ci książkę autorstwa dr Roberta Maurer pod tytułem „Filozofia Kaizen – małymi krokami ku doskonałości”. Znajdziesz w niej wiele odpowiedzi na nurtujące Cię pytania oraz wielką inspirację do działania.

Warto pamiętać o tym, że wizerunek marki w dużej mierze tworzony jest przez ciekawe opowieści o marce. A na opowieści o marce składają się między innymi atmosfera w firmie, morale pracowników i relacje międzyludzkie. To one mają często wpływ na decyzje zakupowe klientów.

Zachęcam Cię do czytania innych artykułów na moim blogu.

 

Krzysztof Pietrek KRZePI

Analityk marki, strateg komunikacji marki, designer, webdesigner, fotograf reklamowy.

Pomagam firmom efektywnie pozycjonować ich marki w komunikacji z klientami, na których im zależy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *