Co zrobić, żeby Twoja marka została zauważona przez klientów, na których Ci zależy?

Fanaberia - projekty wizytówek

Ten artykuł szczególnie dedykuję świadomym przedsiębiorcom, którym zależy na rozwoju swojej marki i którzy wiedzą jak dużą rolę odgrywa branding w prowadzeniu biznesu.

Na początek wyjaśnię termin branding. Internet definiuje to pojęcie w następujący sposób:

Budowanie świadomości marki czyli strategia marketingowa, której celem jest kreowanie i utrwalanie pozytywnego wizerunku konkretnego brandu. W szerokim znaczeniu branding jest więc po prostu marketingiem prowadzonym w celu podkreślania zalet konkretnej marki, produktu lub usługi.

Branding stanowi poważną broń w rękach każdej marki. Przekonałem się o tym w 2013 roku, kiedy wygrałem konkurs na nowy wizerunek firmy IPB z siedzibą w Zabrzu, która działa szeroko na rynku europejskim. Firma ta prowadzi specyficzny biznes. Zajmuje się kreowaniem i produkcją dekoracji świątecznych, które w okresie Bożego Narodzenia możemy zobaczyć na ulicach miast i w centrach handlowych. Właściciele tej firmy poprosili mnie, żeby wdrożył nowy wizerunek i pokierował kampanią wizerunkową prowadzoną na cały świat. Musisz wiedzieć, że do zmiany wizerunku firma ta osiągała obroty rzędu 11 mln zł w skali roku. Już po kilku miesiącach prowadzenia głównie kampanii mailingowej promującej nowy wizerunek marki wzrosło zainteresowanie firmą do tego stopnia, że pozyskała zlecenia na kwotę 16 mln złotych. Takiego obrotu sprawy nie spodziewał się nikt włącznie ze mną. Wtedy zrozumiałem, że dysponuję potężną bronią o nazwie branding.

Czy wiesz, że prawie każdy właściciel firmy słabo zna swoją markę. Pytany o jej wartości, esencję marki, osobowość marki lub obietnicę marki, którą składa klientom nie potrafi do końca określić jej cech.

A czy Ty znasz swoją markę? Czy jesteś w stanie określić jej prawdziwy charakter? Żeby dobrze określić charakter marki, sprecyzować jej esencję, wartości, określić grupę docelową klientów, z którymi marka chce się komunikować należy wykonać analizę marki. Analiza marki pomaga poznać markę wnikliwie. Pozwala przypisać jej osobowość w formie archetypów, które wspomagają ciekawe opowieści o marce i wzbudzają większe zainteresowanie potencjalnych klientów jej produktami lub usługami. A co najważniejsze analiza marki pozwala odpowiedzieć na główne pytanie, co mam do zaoferowania swoim klientom i jak powinnam (jako marka) prowadzić z nimi komunikację, żeby chcieli korzystać z moich produktów lub usług.

Od 2015 roku zajmuję się obsługą marek lokalnych z powiatu wodzisławskiego. Żartuję, że znalazłem w biznesie swój niebieski ocean. Ale to prawda. Jest nim obsługa lokalnych marek, którym naprawdę zależy na budowaniu efektywnego wizerunku i odpowiedniej strategii komunikacji z klientami. Praca z lokalnymi markami daje mi więcej przyjemności i motywacji do pracy. Cieszę się, że mogę pomóc w budowaniu marek, które jeszcze kilka lat wstecz były zdatne tylko na intuicję właścicieli lub pracowników odpowiadających za pozycjonowanie marki i relacje z klientami. Wykonując analizę marki i pomagając właścicielom w wdrożeniu już po roku zauważyli wzrost zainteresowania swoją marką i co najważniejsze wzrost obrotów. Marki lokalne, które obsługuję zanotowały wzrost obrotów od 10 do 25%.

Co powoduje, że klienci zaczynają interesować się daną marką? Z mojego doświadczenia wynika, że największym problemem firm jest dotarcie do odpowiedniej grupy klientów. Firmy zazwyczaj prowadzą mało precyzyjną komunikację z klientami. Robią to „na czuja”. Nie można się zatem dziwić, że efekty są niesatysfakcjonujące.

W 2015 roku właściciele Fanaberii – innowacyjnej cukierni w Wodzisławiu Śląskim borykali się z klientami. Oferowali wyjątkowe desery, które można było nabyć najbliżej w Łodzi, Warszawie, Gdańsku a potem już dopiero za granicą. Byli rozczarowani tym, że klienci nie dostrzegają kunsztu ich pracy i nie delektują się ich produktami. „Dobijał” ich fakt, że klienci pytali zazwyczaj o tradycyjne desery, czyli szarlotkę i sernik. Wtedy uświadomiłem im, że nawet w Wodzisławiu Śląskim jest grupa klientów, którzy docenią ich pracę, tylko należy do nich dotrzeć. Po analizie marki przypisałem Fanaberii dwa archetypy – kochanka i twórcy. Kochanka dlatego, że marka oferuje produkty, które mają na celu rozkochać w sobie klientów, zaś twórcę dlatego, że marka oferuje małe dzieła sztuki. Przypisałem marce również obietnicę kierowaną klientom: „Smakuje tak jak wygląda i wygląda tak jak smakuje”.

Właściciele Fanaberii odrobili lekcje. Przez 5 lat ciężko pracowali na pozycję swojej marki, co skutkuje dzisiaj tym, że Fanaberia słynie jako kultowa cukiernia, w której należy bywać i w której celebruje się produkty.

Mam nadzieję, że po tych kilku przykładach przekonałem Cię, że branding jest ważny dla Twojej marki, ale najważniejsze jest to, żeby poprzedzić go analizą marki.

Zachęcam Cię do czytania innych artykułów na moim blogu.

 

Krzysztof Pietrek KRZePI

Analityk marki, strateg komunikacji marki, designer, webdesigner, fotograf reklamowy.

Pomagam firmom efektywnie pozycjonować ich marki w komunikacji z klientami, na których im zależy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *